Jaký je náš spánek?

Jsme v parném létě, noci jsou teplé a tak některé rituály, které máme zažité, nemusí fungovat. Všichni víme, že spánek a odpočinek vůbec je pro nás potřebný. Ve spánku naše tělo regeneruje, ukládá, co se rozhodne aby se uložilo. Jsme individualisté, takže někomu stačí např. 5 hodin spánku a je fit, jiný potřebuje 8 i více hodin spánku, aby byl schopný normálně fungovat.

Spánek

Co ale dělat, pokud trpíme nespavostí? Statistiky říkají, je více než 15 % lidí bez ohledu, na věk a pohlaví trápí nespavost. K těm, co jsou v tomto ohledu nejohroženější, jsou ti, kdo pracují na směny a osoby trpící depresemi. Někdy nám mohou klidný spánek rušit i námi užívané léky. Tam je potřeba poradit se se svým lékařem. Protože nedostatek kvalitního spánku může vést k poruchám soustředění i paměti, k bolestem hlavy, ale i k různým nemocem (i srdíčku to škodí).

Pro ty, co se místo spánku převalují v posteli a ne a ne zabrat, případně večer normálně usnou, v noci se pak vzbudí, a ne a ne usnout, pro ty je každá rada drahá.

Zase na každého funguje něco jiného. Někdy stačí si večer prostě projít svůj den, zameditovat si, pustit si příjemnou hudbu, přečíst si kousek oblíbené knížky, a usnou jak nemluvně a spí až do rána.

Ale jsou urputné typy, na které takové lehké kalibry nezabírají. Ani tady si myslím, že není vždycky vhodné sahat po lécích na spaní (vím, občas není vyhnutí), ale opatrně, návyk nám jen ubližuje. Lepší může být vyzkoušet osvědčené přírodní prostředky, např. Kozlík lékařský, čaj z mučenky, polštářek s chmelem či s levandulí. Pro náš organismus je velice jemným celkovým uklidňovadlem meduňka.

O tom, že bychom měli mít pohodlnou postel a matraci, své oblíbené lůžkoviny, polštář a pokrývku, které nám vyhovují, ložnici před spaním mít vyvětranou a moc v ní netopit, to je asi samozřejmé.

Je rozhodně vhodné snažit se chodit spát zhruba ve stejnou dobu (někdo ve 20, někdo ve 22, někdo až třeba ve 24 hodin či později) a ráno zase stávat přiměřeně ve stejnou dobu. Před spaním nejíst těžká, kořeněná či sladká jídla, nepít alkohol ani nápoje s kofeinem. S plným žaludkem se špatně usíná! Pokud máme hlad, tak sníst kousek banánu, či vypít sklenku teplého mléka se lžící medu případně se špetkou skořice (ta působí jako mírné sedativum).

Já se přiznám, že osobně patřím k těm šťastným, kteří sotva dolehnou, tak spí. Občas, zvláště přes léto, kdy hodně piju, tak mě v noci, nebo spíš nad ránem vzbudí čůrání. Ale to zase lehnu a spím. No a ráno se málokdy vzbudím před budíkem (občas, když mám před sebou nějakou výzvu, tak jsem živá dříve, než se budík rozezvučí). Obvykle mě ale budí budík, a občas dokonce ani on ne. A to zase nedá mému muži, a po 10 minutovém zurčení budíku mě přijde vzbudit. Ještě že ho mám (svého muže).

Takže přeji šťastné usínání i probouzení.  Ať je každý nový den ten správný, plný lásky, nadějí, výzev i úspěchů. Prostě ať se Vám daří!

Zdeňka Štysová
Mou vášní je pomáhat svým klientům najít cestu, jak se dožít vysokého věku v dobré fyzické i psychické kondici a finančně soběstační. Můj příběh si přečtěte tady>>
Komentáře
  • 7+1 tip pro podporu zdraví

    Získejte zdarma eBook, ve kterém se dozvíte, jak jednoduše a snadno si můžete vylepšit své zdraví. Budete tak moci žít šťastnější a spokojenější život!

  • Najdete mě na Facebooku